computere in scoli

Cum putem stimula elevii sa învețe? Prin softuri educationale!

Inainte de toate as vrea sa incep articolul asta cu un citat din Convenţia cu privire la Drepturile Copilului, mai exact art. 29 care spune urmatorul lucru:

„Educaţia trebuie să fie dirijată în sensul dezvoltării personalităţii şi talentelor copilului pregătindu-l pentru viaţa activă ca adult.”

In momentul de fata, sistemul educational romanesc trece de foarte multi ani prin tot felul de incercari, aparent disperate, de reformare, dar ca sunt din pacate la un nivel dezamăgitor. In articolul asta nu caut sa indic vinovati, deoarece scopul nu este sa gasesc cauza sau sa arat cu degetul, ci vreau sa scriu cateva cuvinte despre cum putem stimula elevii, inca de mici, adaptand sistemul de invatamant la prezent.

Din punctul meu de vedere, reformarea sistemului de invatamant trebuie sa cuprinda in mod clar retehnologizarea si modernizarea periodica, pregatirea profesorilor si modernizarea sistemului de predare (pentru anumite materii) prin informatizare. Desigur, acest lucru este deja cunoscut si testat iar rezultatele ar putea sa fie din ce in ce mai satisfacatoare.

Este un lucru cat se poate de stiut si dovedit in ultimii 10 ani, ca prezenta computerelor in institutiile de invatamant, permit valorificarea tehnologiei si utilizarea ei in scopul educatiei.

computere in scoli
photo credit: Lupuca Children at school via photopin (license)

Scoli, licee si multe alte institutii de invatamant de toate gradele, au inceput sa implementeze softuri educationale ce le permit elevilor, de toate varstele, sa invete si prin alte metode, diferite de cele conventionale.

De exemplu o scoala de soferi poate sa pregateasca in faza incipienta oamenii pe un simulator, fapt ce permite cursantilor sa se familiarizeze la nivel teoretic cu interiorul unei masini si cam orice parte de teorie.

Totusi, revenind la scoli si licee, avem o multime de lectii in format electronic. Printre cele mai interesante mi se par softurile pentru geografie de pe www.eduvolt.ro/softuri-pentru-geografie, deoarece elevii sunt mult mai receptivi la stimuli audio vizuali fata de un simplu text.

100-cele-mai-mari-descoperiri-evolutiaImi imaginez cat de fascinati pot sa fie elevii la o lectie despre 100 dintre cele mai mari descoperiri, unde antropologistii vorbesc despre istoria civilizatiilor, formarea teritoriilor, despre evolutia oamenilor si asa mai departe.

Chiar si noi, ca adulti, privim cu mare fascinatie astfel de documentare, lasandu-ne inuntati cu informatie si noi cunostinte.

Soft educational Edison pentru FizicaTot la Eduvolt.ro se gasesc si lectii in format digital pentru orele de fizica. Personal sunt foarte interesat de ele si cred ca daca aveam asa ceva in liceu era motivat sa invat din ce in ce mai mult.

Cred ca orele in care am studiat termodinamica si in special electricitate puteau decurge cu totul altfel daca liceul dispunea de un soft educational interactiv pentru studiul electricitaţii şi al electronicii.

Banuiesc ca, este cat se poate de clar faptul ca in prezent formarea competentelor dintr-o programa scoala, chiar si universitara, nu se mai poate realiza doar prin clasica metoda de predare-invatare-predare.

Si chiar daca se poate, neutilizarea unor astfel de resurse, care sunt o alternativa reala foarte performanta, este pur si simplu stupida, deoarece nu doar elevii au de pierdut, ci intreg sistemul de invatamant stagneaza, devenind mai putin performant.

Un alt punct de vedere despre utilizarea softurilor educationale in institutiile de invatamant puteti citi aici.

Lasa un comentariu